De kern van ons pedagogisch project is dat we kwalitatief hoogstaand onderwijs voor elke leerling willen aanbieden. We focussen op ‘leren leren’ en ‘leren leven’. Onze visie op evalueren kan niet los van onze visie op goed onderwijs gezien worden.
Door te evalueren willen we informatie inwinnen over de leerling. Enerzijds willen we de ontwikkeling stimuleren, zodat de leerling inzicht krijgt in zijn eigen kunnen & kennen door duidelijk geformuleerde feedup, effectieve feedback, heldere feedforward. We stimuleren dat leerlingen aan de slag gaan met onze feedback en feedforward en zo tot een daadwerkelijke take up komen. Anderzijds kan de leraar door evaluatiemomenten inschatten waar de leerling staat in zijn leerproces en, wanneer nodig, bijsturen en remediëren: welk aanbod heeft déze leerling nodig om verdere stappen te ondernemen.
Met deze informatie gaat de klassenraad aan de slag bij het nemen van beslissingen met betrekking tot het behalen van een diploma/getuigschrift. Deze informatie speelt ook een rol bij het oriënteren van de leerling.
Kortom, met doordachte differentiatie en evaluatie willen we zo veel mogelijk leerwinst bij élke leerling realiseren.