We evalueren aan het begin, tijdens en op het einde van het leerproces. Bij de procesbegeleiding is effectieve, gerichte en gepersonaliseerde feedback in de les, op stage, tijdens het werkplekleren en tijdens het leerlingencontact essentieel, zodat we leerlingen op een hoger niveau kunnen tillen. Deze mondelinge en/of schriftelijke feedback stimuleert het leren en begeleidt de leerlingen in hun leertraject. Op het einde van een periode zijn er proefwerken in de A-stroom, D- en D/A-finaliteit. De proefwerken worden nadien in de les met de leerlingen besproken.
Het aanbieden van remediëring en het gedifferentieerd werken liggen in de lijn van de begeleidende functie van evalueren.
De rapportering van de evaluatie naar ouders toe gebeurt via Schoolware en is altijd raadpleegbaar. Op het einde van een trimester is er een rapport, waarop ook schriftelijke feedback zowel naar resultaten als attitude wordt genoteerd. De besluiten die we op een rapport noteren, getuigen van respect voor de leerling en zijn toekomstgericht. Ze zijn positief, in begrijpelijke taal geformuleerd en reiken groeimogelijkheden aan. De rapportering gebeurt ook mondeling tijdens het oudercontact.
Evalueren gebeurt samen in dialoog, gebaseerd op vertrouwen en in een sfeer van openheid & veiligheid tussen alle actoren.