Kwaliteitsvolle evaluatie is brede evaluatie en behoort tot de taak van elke leerkracht. Evaluatie die voldoende varieert en voldoet aan volgende criteria: betrouwbaar, haalbaar, transparant, valide en leerplandoelgericht, ontwikkelingsgericht en stimulerend. Ook moet de evaluatie fair zijn, dit betekent dat we ook bij evaluatie moeten durven en kunnen differentiëren. Bij dit alles is de communicatie naar leerlingen en hun ouders toe steeds gericht op groei.
We vinden het belangrijk dat leerlingen die dezelfde opleiding volgen, onafhankelijk van de leerkracht, op een gelijkgerichte manier beoordeeld worden. Daarom pleiten we voor overleg binnen de vakwerkgroepen over de wijze van evalueren en dit over de jaren heen. Daarbij besteden we extra aandacht en zijn er concrete afspraken voor leerlingen met specifieke onderwijsnoden.
Daarbij kan het gebruik van ondersteunende (digitale) evaluatietools, van belang zijn.
Kortom, we willen leerlingen door gerichte, gepersonaliseerde en kwaliteitsvolle evaluatie op weg helpen om hun talenten te laten ontdekken en maximaal te laten ontwikkelen, binnen de geborgenheid van onze school. Op die manier kunnen en durven leerlingen later, in de diverse en soms harde wereld waarin we leven, uitdagingen aangaan.