Alle leerlingen hebben recht op een brede en ambitieuze vorming. Doorheen de verschillende vakken maken ze kennis met een rijkdom aan culturele en wetenschappelijke bronnen. Het is aan hen om al deze facetten te absorberen en hierin keuzes te maken. De school is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de keuzebekwaamheid van de leerlingen in functie van het keuzeproces in de onderwijsloopbaan.
De onderwijsloopbaan maakt dan ook deel uit van het schoolbeleid en het schoolteam:
- de leerkracht als stimulator, inspirator en coach van de leerling;
- de leerlingenbegeleiding als bewaker over de noden van de leerling en de context waarin de leerling zich bevindt én met aandacht voor maatschappelijk kwetsbare groepen;
- het beleid als bouwer van een krachtige leeromgeving en goed onderwijs.
Naast de leerling en het schoolteam spelen ook de ouders een belangrijke rol in de onderwijsloopbaan van hun kind, zeker als het gaat over eigenschappen en capaciteiten die op school minder tot uiting (kunnen) komen. Het optimaal afstemmen tussen het profiel van de leerling en het profiel van een basisoptie, studierichting of beroep zal daarom steeds gebeuren in dialoog met de ouders.